Generace X, Y, Z – v práci

Pojďme navázat na náš starší článek X, Y, Z – Tři generace a jejich vlivy. Oživme si charakteristiku jednotlivých generací podívejme se na ně z pohledu HR. Specifikace jednotlivých kategorií jsou důležité při náboru  i při běžném pracovním vztahu.

 

Generace X – RADŠI SI TO UDĚLÁM SÁM/A

Do této skupiny se řadí lidé narození v letech cca 1965 – 1980, jsou dětmi Baby Boom generace, Velké generace a Ztracené generace. Vzhledem k tomu, že jich nebylo mnoho, byli společností hýčkaní a potřební. Proto se tato generace vyznačovala rebelstvím, ale zároveň touhou po bohatství. Je to generace, která je sebevědomá a mezi jejich cíle se řadí, do té doby tradiční výčet – kariéra, rodina, dům … Jsou první generací, která rozporuje dosud zažité postupy a chtějí více volnosti.

V práci: Generace X jsou spíše individualisté než týmoví hráči. Raději si práci udělají sami, než aby spolupracovali s ostatními. V práci se vyznačují nezávislostí, vynalézavostí a přizpůsobivým přístupem. Jsou první generací, která začala pracovat s počítači a proto jim nové technologie nejsou cizí. Mezi prací a osobním životem hledají rovnováhu.

 

Generace Y – PRÁCE MI MUSÍ DÁVAT SMYSL

Na této generaci, která se narodila v letech 1980 – 1995, je zajímavé, že jsou si celosvětově podobní. Spojuje je otázka “PROČ?”, která je provází celým životem. Je jedno, v kterém světovém koutě žijí, více-méně se baví o stejných věcech, zajímají je stejné otázky i stejné (nebo velmi podobné) zájmy. Je pro ně důležité se domluvit, než mít poslední slovo. Tím, že generace Y působí jako uzavřená skupina a chtějí se začlenit ke zbytku společnosti znovu “oprašují” tradiční hodnoty jako je manželství nebo náboženství.

V práci: Prioritou generace Y je mít více volného času, pružnou pracovní dobu, možnost pracovat z domova, nepracovat přesčas, ale také se vzdělávat a získávat zkušenosti, rozvíjet se. Jsou silně formováni informačními technologiemi. Za prací nehledají pouze výdělek, ale i smysl. Peníze jsou pro ně pouze prostředkem pro lepší trávení volného času. Chtějí přesné zadání úkolu, aby si ho mohli naplánovat jeho průběh a svůj čas. Od starších kolegů očekávají radu, od nadřízeného otevřenost, usměrnění a pozitivní vliv. Snaží se skloubit rodinu i kariéru. Rodinu nepovažují za překážku v kariéře.

 

Generace Z – ŽIJI ONLINE A V RYCHLÉM TEMPU

Generace narozená po roce 1997 je od plenek ovlivněná informačními technologiemi. Řadí se mezi ně mladí 21+ a proto se charakteristika této generace teprve formuje.

Již nyní se dá říci, že je tato generace závislá na zkušenosti, vše si chtějí osobně osahat a vyzkoušet. Jejich prioritou je vzdělání a rozvoj schopností. Jsou individualisté, velmi sebevědomí a soustředění, ale i netrpěliví a sebestřední.

Závěrem lze shrnout, to co je stejně zcela jasné. Každá generace je jedinečná a jedna bez druhé by nefungovala. První formuje druhou a první a druhá tu třetí. Ovlivňuje je vývoj společnosti, politické situace, tradiční hodnoty vč. náboženství i rychlost jakou se vyvíjejí nové technologie. Je dobré charakteristiky jednotlivých generací znát a náležitě k nim přistupovat. To je základem spolupráce a vzájemné komunikace.

 

Zdroj: https://sebastianchum.blog.idnes.cz/blog.aspx?c=372981; https://www.kmosek.com/generace-x-y-z-rozumite-generacim-cim-a-jak-je-oslovit/