Kamenný obchod vs. E-shop?

ANEBO DVA PRODEJNÍ KANÁLY, KTERÉ DOPLŇUJÍ?

Máte kamenný obchod a zvažujete zřízení e-shopu? Nebo máte e-shop a uvažujete o doplnění svého podnikání o kamenný obchod? Pojďme shrnout základní charakteristiky těchto dvou prodejních kanálů.

 

Kamenný obchod pro tradiční zákazníky

KLASICKÉ KAMENNÉ OBCHODY mají na našem trhu stále své místo. Ve svých prostorách nabízí zboží, které si zákazník může prohlédnout, osahat, ovonět, hmatatelně cítit. Zákazník tak využívá k výběru své smysly a dle nich (a obsahu své peněženky) se rozhoduje. Zboží si rovnou odnáší domů a užívá si pocitu potěšení z nákupu nového zboží.

Kamenné obchody jsou místem, kde komunikujeme a potkáváme se s lidmi. Máme možnost přímo ovlivnit jejich výběr, poradit, nabídnout další doplňkové nebo i zcela jiné zboží či služby. Tvoříme si sociální vazby, stálé zákazníky, a někdy i přátele.

Rozhodnutí zdali v kamenném obchodě zákazník nakoupí a bude se do něj vracet, ovlivňuje to, jak s ním obchodník komunikuje. Vrací se k nám ti zákazníci, které vnímáme jako partnery. Komunikace se zákazníky je tedy pro dobrý obchod stěžejní. Přečíst si o tom můžete v našem článku „Komunikace je základ dobrého obchodu“.

Kamenné obchody jsou však bohužel limitované tím, že působí pouze v dané lokalitě. Zřídkakdy se přijde do obchodu podívat někdo, kdo má bydliště 150 km daleko. Kamenné obchody jsou také zatížené náklady na provoz, marketing a případný personál. Tyto náklady logicky zvedají cenu zboží či služby. A v neposlední řadě, kamenné obchody mají pevnou otevírací dobu.

 

E-shop aneb otevřeno 24/7

E-SHOPY dávají možnost pořídit zboží z pohodlí svého domova. Obchod „je otevřený“ 24 hodin denně a proto si zákazník může zboží vybírat v kteroukoli denní dobu. Tato prakticky neomezená otevírací doba umožňuje vybírat si zboží libovolně dlouho, bez stresu, hluku a nátlaku.

Hlavní výhodou je opravdu široká působnost, díky níž si mohou zboží objednávat klienti doslova odkudkoliv. Podnikání tedy není limitované místem ani hranicemi. Tato působnost se pozitivně odráží také v marketingu, kde dochází k širšímu zásahu při nižších nákladech na propagaci. Nižší provozní náklady se pozitivně projevují také v ceně zboží.

V prostředí e-shopů mohou zákazníci okamžitě srovnávat ceny a vybírat si cenově výhodnější nabídky. Ale i obchodníci mohou s tímto parametrem pracovat a plynule reagovat na chování trhu.

Určitou nevýhodou je, že si zákazník neodnese zboží hned domů a nemá okamžitý pocit z dobrého nákupu. Cena je navýšena o poštovné, které může z výhodné ceny udělat cenu nevýhodnou. Zboží je doručeno s několikadenním zpožděním a má „časově náročnější“ proces reklamace. Chybí zde osobní, lidský kontakt.

I pro e-shopy platí, že komunikace se zákazníkem je alfou omegou dobrého obchodu. Mít své loajální zákazníky a průběžně získávat nové je ideální stav a přání každého obchodníka.

Pojďme však brát kamenný obchod a e-shop jako DVA RŮZNÉ PRODEJNÍ KANÁLY, které se dobře doplňují. Kamenný obchod dodává tomuto spojení svůj lidský přístup, který je i v dnešním světě nepopiratelně velmi důležitý. E-shop naopak vyhovuje současné rychlé době, pohodlnosti, požadavkům širokého výběru a poskytování velkého množství informací. Oba umí fungovat samostatně, ale umí také vytvořit zajímavé obchodní spojení.

Se sestavením optimálního plánu komunikace a nastavením marketingové strategie vám rádi pomůžeme. Zpravidla se řídíme několika základními kritérii, které nám napomohou identifikovat potřebu vás (klienta) a vašich klíčových zákazníků. Zároveň vhodně nastavenou marketingovou strategií napomáháme zajistit zvýšení povědomí o vás a vašem podnikání, ať již to je kamenný obchod, e-shop nebo obojí. Marketingovou strategii a marketingovou komunikaci vždy plně přizpůsobujeme vám, našim klientům, a přistupujeme ke každému klientovi vždy striktně individuálně.

Zajímá vás, jaké jsou nástroje marketingu a marketingové komunikace pro e-shopy a jak se odlišují od kamenných obchodů? Neváhejte a kontaktujte nás nebo sledujte náš blog. Již brzy se budeme tomuto tématu věnovat.